Sabtu, 13 September 2014

Tawakal itu tersenyum

Bismillahirrahmanirrahim
Allahumma Solli `Ala Sayyidina Muhammad

Semalam bersembang dengan teman perihal jodoh, "tak nak kawin ke?"..
Soalan yang biasa di tanya dan seumpama lain "Bila nak kawin?"

Tersenyum panjang..

Ajaibnya, dulu jika ditnya soalan begini,  hati saya terhiris dan terluka, pasti sedih dan terkilan tidak dipilih oleh Allah diperisterikan somebody..tapi sekarang..ALHAMDULILLAH..

Baru saya mengenal erti TAWAKKAL..

Jom sembang Tawakal ;

TAWAKKAL perkataan dalam Bahasa Arab
Diambil dari perkataan WAKALA yang bermaksud MEWAKILKAN.

MEWAKILKAN pada siapa?
Pada ALLAH...
aTAS SEMUA urusan.

Maka maksud TAWAKKAL : KITA MEWAKILKAN ALLAH ATAS SETIAP URUSAN.

Umpama, kita ada suatu barang, contoh Batu Permata, yang kita beli dari seorang peniaga permata secara borong (berangan jadi kaya nampaknya ;) ) tapi desbabkan kita tidak pakar dalam urusan jual beli, kita tidak tahu berapa nilai sebenar, pada siapa kita nak jual, ada tak kita kene tipu, untung ke rugi, kita minta peniaga permata tersebut tolong jualkan, sebab kita nak dapat lebih lagi untung dari yang kita ada.

Jadi ketika mana kita serah pada peniaga permata tadi, kita akan serah habis semua perkara, dari sudut pengetahuan, untung dan rugi ( ye la sebab kita bukan pakar pun, tapi nak berjual beli juga)..

Macam tu perumpaan kita dengan ALLAH..

Sedang, urusan JODOH pun pada ALLAH..REZEKI pun..MATI juga begitu..

Contoh perumpamaan :

Kesilapan orang yang berTAWAKAL, tapi kata dah berTAWAKAL :

Hari-hari meminta dengan Allah, "Bila YA ALLAH, Bila YA ALLAH, Bila YA ALLAH"

Agak-agaknya, jika hari-hari kita talifon atau datang tanya pada peniaga permata tadi, apa reaksi dia??
Pasti naik berang bukan..

Begitu juga ALLAH..

GURU saya kata :
"Ada 2 kemungkinan akan berlaku jika kita macam tu :

1.  ALLAH bagi, tapi tidak berkat, ada kerugian padanya dimasa akan datang.
Umpama peniaga permata tadi, jika sering bertanya, last-last dia jual je mana yang ada depan mata, xkisahlah murah ke mahal ke, sebab pening kepala nak dengar.

2. ALLAH lagi lamakan dan panjangkan waktu :
yang ini ada 2 kemungkinan :
a) Sebab ALLAH nak tengok berapa lama orang yang isti`jal ini(bersegera-segera) ini mampu bertahan lama dengan rahmat ALLAH, hangat-hangat je ke, atau memang sungguh-sungguh..
b) ALLAH malas dengar, lalu di ignore kan kamu..."


INTIPATI utama yang nak saya sentuh adalah :

"TAWAKAL itu tanda kita BERADAB dengan ALLAH"

"JUAL BELI dengan BERTAWAKAL pada ALLAH, pasti tidak akan RUGI"

Lalu, ayat bagaimana hendak saya doakan :
Contoh ayat yang saya boleh kongsi :

"YA ALLAH, andai perkahwinan itu terbaik bagi ku, maka yang memudahkan urusanku adalah ENGKAU, Jika ia memudharatkan dan akan menjauhkan aku padaMU, sedang ENGKAU lebih tahu apa yang ENGKAU lakukan"

"YA ALLAH, jika memiliki cahaya mata itu terbaik untuk kami berdua, maka ENGKAU yang akan memudahkan kami memiliki cahaya mata, Jika pada ilmuMU ia akan memudharatkan kepada kami terhadap ENGKAU, maka ENGKAUlah SEBAIK-BAIK PENCIPTA"

"YA ALLAH, Jika kaya itu yang terbaik buat aku, sungguh rezeki itu datang dari MU, tetapi jika KAYA itu boleh menjauhkan aku pada ENGKAU, maka ENGKAU susunlah hidupku, Sungguh ENGKAU SEBAIK-BAIK PENTADBIR"

_____________________________

Dapat tak gaya bahasa yang ingin disampaikan, kalau sekali baca sahaja meruntun hati, tidakkan ALLAH ITU LEBIH MENGETAHUI...

JADI : TAWAKAL ITU dengan anda TERSENYUM.....

p/s : bersambung ....



Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...