Ahad, 20 November 2011

Sebuah kepercayaan


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang
Setiap degup jantung bergetar pabila mendengar namaMu..
Moga rasa cinta ini tidak Engkau padam
kerana ia adalah sebuah kepercayaan rasa cinta yang Engkau anugerahkan pada ku
akan aku tautkan, pautkan, ikatkan..berjanji setia..percaya dan menyerahkan semuanya pada tangan Mu..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Berjanji Setia

Menjadi pendengar setia bukanlah suatu perkara yang mudah
cuba menyelamai, memahami, meneliti dan merasa sakit bersama itu lah yang paling sukar sebenarnya.


`dia janji setia kak..` ucap seorang wanita muda kepada saya.
Senyuman terukir manis di bibir ini. Air mata juga turut mengalir memahami rasa dengannya.

`adik..pernah berjanji setia dengan Allah tak?? ketika mulakan perhubungan dulu..pernah berjanji dengan Allah untuk serahkan segala takdir pada Dia tak?? Setia manusia apalah ada dik..masakan suami isteri boleh berpisah, inikan pula sebuah ikatan janji..`

Air matanya bertambah laju. Sayu hati memandang..

`akak..letih tak terkira kak..` tersedu-sedu wanita manis itu mengadu di depan saya tempohari..masih segar, masih basah usapan tangan ini di pipinya..lantaran air mata sendiri jatuh bersama memahami dan merasai kesakitan yang dirasa..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jam menunjukkan pukul 2 pagi..mengedit blog terbaru Dewan Muslimat di bawah Lajnah Tarbiyah PAS Pusat ..saya merasakan duduk di depan laptop ini berjam-jam lamanya..sedari malam semalam. Dari pra halaqah di Pejabat Agong..memanjang sehingga 3 pagi kami menyiapkan kerja-kerja tertunda untuk unit Tamrin, unit seketariat dan APSA..menyambung dari pukul 12 tengahari sehingga sekarang..
Masya-Allah..kekuatan itu bukan kepunyaan ku sebenanya..tetapi Allah yang beri..

Lantara merasa ingin mencoret sesuatu sebagai peringatan lelaki dan wanita..sebagai peringatan teruna dan dara, sebagai peringatan diri ini dan buat teman yang akan `dipilih` oleh Allah nanti..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sebuah janji sebuah kepercayaan

Sepanjang saya pulang sedari Ramadhan yang lepas, seakan Allah sering mendatangkan kapada saya perihal cinta dua hamba, lelaki dan perempuan, teruna dan dara..hal gembira tentu sekali..hal sedih pasti ada..

Benarlah..wanita itu umpama kaca..mudah retak dan pecah berderai..
air mata dan kesabaran nikmat Allah ini memang wanita berada pada kelas tersendiri..

lalu...
Dan demi peringatan saya sebagai seorang wanita kepada kamu seorang lelaki :

Wahai lelaki,
Kita sama hamba,
kita sama dianugerahkan satu rasa
rasa ingin berteman dan berpasangan
lalu kamu mencari wanita sebaik khadijah
sedangkan engkau tidak sehebat Muhammad
lalu engkau dambakan wanita sehebat Fatimah
sedangkan malumu tidak sehebat Ali

Oleh itu,
hormati kami sebagai wanita
yang ingin mempertahankan mahkota kesucian agama
bantu kami..
dan...
tunggulah kami diakhir pintu mujahadah
pintu nurcahaya akad nikah denganmu


Wahai lelaki
sebuah kepercayaan telah kami beri
sebuah anugerah kami korbankan
untuk engkau mengerti
janji itu bukan murahan
nilainya tidak dapat dibayar ganti rugi
walau satu dunia engkau beri

Oleh itu..
Amanah dan setialah pada sebuah janji
kerana itu sahaja hadiah teristimewa
seorang wanita buat suaminya
didunia dan disyurga untuk kita kekal bersama


Wahai lelaki
kesetiaan kami bukan mainan
kesabaran kami bukan pertaruhan
kerana iman dan ketaqwaan telah kami letakkan
dari Allah engkau didatangkan
lalu mujahadah ujian Allah di hadapan kami selama ini


Oleh itu
Hargai kepercayaan kami
selamilah kesabaran kami
rasai selalu penantian kami
kerana kami percaya Allah yang mendatangkan
Seorang lelaki yang akan menjaga agama dan masa depan kami


Wahai lelaki
Andai kami dipilih kerana agama kami
untuk membantu masa depan kamu
berjalan seiring di medan perjuangan kamu
lalu hormati pendirian kami
lalu fahami peraturan kami
lalu selami batasan kami dan kamu

Oleh itu,
kami akan hadiahkan kepada kamu
sebuah janji setia,
sebuah penantian yang tidak sia-sia
untuk kami menjadi teman sejati yang akan setia hanya milik kamu


cuma..
percayalah,
yakin dengan nama Tuhan kita..
dan setialah..
Maka hargai anugerah kami


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

betullah kata orang : penantian satu penyiksaan
tapi rupanya sabar itu ada ganjaran..
lalu sebagai manusia :

sabarlah wanita dan lelaki..
ikatan itu ada batasan
pelayaran pernikahan kadang-kadang penuh onak dan duri..
andai kamu berjaya mengatasi
sebenarnya hadiah kebahagiaan Allah akan beri

dan setiap kamu ujian berbagai-bagi
tapi sebenarnya dari Tuhan yang satu
Untuk Allah beri peringatan
`Takutlah pada Aku...`

sabarlah wahai wanita,
yang dikhianati dan tidak di hargai
kerana pilihan Allah di atas setiap sesuatu
penantian mu, kesabaran mu, pengorbanan mu dan mjahadah mu
itu juga Allah yang beri...


Monolog : pilu dihiris itu hanya~Allah yang tahu~


~Mukim Tarbiah~
~Taman Melewar~


Khamis, 27 Oktober 2011

TENTATIF IJTIMA' TARBAWI PEMUDA PAS



TENTATIF IJTIMA' TARBAWI PEMUDA PAS

PERINGKAT KEBANGSAAN 2011.
KUIZM TAMAN MELEWAR.

TEMA : MANTAPKAN TARBIYAH MENANGI PILIHANRAYA.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

HARI PERTAMA : 28 OKTOBER 2011 -
JUMAAT

3.00 - 4.00 pm : Pendaftaran peserta
4.20 - 5.00 pm : Solat Asar dan Al Mathurat
5.15 - 5.45 pm : Taklimat program oleh Pengarah Akademi Tarbiyah
5.50 - 6.30 pm : Urus dan Hemat diri
6.35 - 7.10 pm : Tafakkur dan Munajat
7.15 - 7.30 pm : Solat Maghrib berjamaah
7.35 - 8.30 pm : Kuliah Maghrib
Oleh: Al Fadhil Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat
Mursyidul Am PAS
8.40 - 8.55 pm : Solat Isyak berjamaah
9.00 - 9.30 pm : Makan Malam
9.40 - 11.40 pm : Majlis Perasmian
Oleh: Syeikh Ahmad Najjar [ HAMAS Palestine ]
Yb Salahudin bin Ayub
Ustaz Nasrudin Hassan
Ustaz Nik Abduh Nik Abdul Aziz

12.00 am : Program ditangguhkan dan tidur


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

HARI KEDUA - 29 OKTOBER 2011
SABTU

4.30 - 5.10 am : Qiamullail dan munajat
5.30 - 6.00 am : Solat Subuh berjamaah dan Al Mathurat
6.10 - 6.50 am : Kuliah Subuh:
Oleh: al Fadhil Tuan Guru Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
7.00 - 8.00 am : Khidmat Diri dan Sarapan Pagi
8.30 - 9.20 am : Taujihat Amal Tarbawi 1:
Oleh: Dr. Mahdi Akif
mantan Mursyidul Am Ikhwanul Muslimeen
9.30 - 10.20 am : Rehat
10.30 - 11.45 am : Pembentangan Kertas Kerja 1: PAS dan Tahaluf Siyasi
Pembentang : Ustaz Dr. Khairudin Aman Razali at Takiri
Pengerusi : Ust Syed Abdul Kader
12.00 - 12.50 pm : Makan Tengahari
1.00 - 1.20 pm : Solat Zuhur berjamaah.
2.00 - 3.30 pm : Forum Tarbawi: Masa Depan Perjuangan PAS
dalam Lanskap Politik Semasa
Ahli Panel : Dato' Mustafa Ali
Ustaz Dato' Abu Bakar Chik
Moderator: Dr. Aminurrasyid Yatiban
4.30 - 5.10 pm : Solat Asar berjamaah dan Al Mathurat
5.15 - 6.10 pm : Bina jaringan Ukhuwwah
6.15 - 7.10 pm : Rehat dan Makan Malam
7.15 - 7.30 pm : Solat Maghrib berjamaah
7.35 - 8.35 pm : Kuliah Khas : PAS dan Ijtihad Politik
Oleh : al Fadhil Yb. Ustaz Nasharudin bin Mat Isa
[ Ahli Majlis Syura Ulama' ]
8.40 - 9.00 : Solat Isyak berjamaah
9.30 - 11.30 pm : Ceramah Pentas Pemuda
Penceramah: Dr. Kamal Al Helbawi
Tuan Haji Muhammad bin Sabu -
[Timbalan Presiden PAS Pusat]
Mahfuz Umar - Naib Presiden PAS
Ustazah Siti Zailah -
[Ketua Muslimat PAS Malaysia]
Ustaz Nasrudin bin Hassan Tantawi -
[Alu-aluan]
Ustaz Riduan Mohamad Nor –
[Pengerusi]
12.00am : Program ditangguhkan


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

HARI KETIGA 30 OKTOBER 2011 - ahad

4.30 - 5.40 am : Qiamullail dan munajat
5.50 - 6.30 am : Solat Subuh berjamaah dan al Mathurat
6.35 - 7.20 am : Kuliah Subuh:
Oleh : Ustaz Idris Ahmad
[Pengerusi Lajnah Tarbiyah PAS Pusat]
7.30 - 8.30 am : Khidmat Diri dan Sarapan pagi
9.00 - 10.00 am : Wacana Khas Pemuda :
Pemuda PAS Memimpin Kebangkitan Anak Muda
bersama : Ust Nasrudin Tantawi,
Ust Nik Mohd Abduh
Dr. Raja Iskandar al Hiss
10. 05 - 11.00 am : Rehat
11.05 am - 12.35 pm : Talaqqi Surah As Saff . vol 1
oleh YB. Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang
12.40 - 1.30 pm : Makan Tengahari dan Solat Zuhur berjamaah
1.40 - 3.30 pm : Talaqqi Surah As Saff . vol 2
oleh Yb. Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang
3.40 - 4.40 pm : Perasmian Penutup:
oleh Ustaz Nasrudin Tantawi ,
Ustaz Nik Abduh Nik Abdul Aziz
Dr. Raja Ahmad Iskandar al Hiss
Sany Hamzan [Pengarah JPP DPPM ]
4.45 pm :Solat Asar berjamaah, Al Mathurat ,
Doa Wehdah dan Bersurai

Khamis, 15 September 2011

cOrat-cOret Terbuka PAS Pusat~1432H


Corat-coret petugas Muslimat dan Nisa` WP:



Kak durrah&kak rehan n kak azie>>sweet kakak2 nisa` Wangsa maju

kak tim(tengah) : ketua Muslimat Wangsa Maju..>>org kuat tu..mantap Mulimat..!!

meja keropok lekor n jiran sebelah (sate) paling laku..
~tapi xboleh challenge meja kami..heheh air....`ambik cik ..boleh ambik ..` >>*_*

Muslimat Wangsa Maju..mantap uzh2 ni..kuat dan bertenaga lagi..malu ehh yg muda..

Tu dia >> vase kami petugas >>Hari Terbuka PAS Pusat
200M/1432H
URUSETIA

Sempat pose=)
Sebelah kanan menu utama (Nasi Dagang)
hasil tangan Muslimat T`ggnu..hebat muslimat..sanggup bermalam di KUIZM semata2 nak memasak untuk hari terbuka..Infa` anda bukan semua org mampu..


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ukhuwah ikhlas itu indah...

Itulah yang mampu saya katakan sepanjang pertama kali menjadi orang belakang tabir Hari Terbuka PAS Pusat..

Selangor : sumbangan Tapai, T`gganu : Nasi dagang.., KEDAH.. :..., PERAK :....., Kelantan:....,..ect..
bila saya mendengar senarai agihan sumbangan makanan daripada setiap negeri membuatkan saya terharu..
itulah jemaah kami..bukan bersandar pada nama dan kekayaan tapi keikhlasan dan pengorbanan..
Buat hati rasa gembira Allah pilih ..Tq Allah temukan aku bersama mereka..*_*


Al-Haqirah : Hati berbunga cinta, berlagu rindu kautahrMu...Moga hati2 kami bertaut keranaMu..^_^~Allah ambil satu..Allah bagi beribu..Tq Allah^_^~


Khamis, 8 September 2011

Iklan Majlis Terbuka~Student Mesir~PAS Pusat~





Majlis Aidilfitri Mahasiswa/wi Timur Tengah l 10.9.2011 l Sabtu l Masjid Shah Alam l 9pg-4ptg l

Anjuran Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir (BKASM) l dengan kerjasama

JAIS,LZS,ILMAM,Persatuan Mahasiswa Malaysia Maghribi..






Hari Terbuka PAS Sempena Aidil Fitri 1432H, Dewan Dato’ Fadhil Noor di KUIZM Taman Melewar Gombak Selangor

pada Ahad 11 September 2011 bersamaan 13 Syawal 1432H. Bermula dari jam 2ptg – 5ptg.

“Semua dijemput hadir”.



_________________________________________


Monolog :

>>tit.tit..(sms masuk)

Salam.Berkumpul D Markaz 10am.Setiap DMPK 20org ptgas Muslimat+Nisa`

pkaian-:bju hjau,tdg bebas.apa2 kala xpe..W`alam--Fwrd from ketua DMPKB>>


** Teruja first time jadi petugas *_~ **


Al-Haqirah : Jemput datang semua..



Jumaat, 26 Ogos 2011

Tentatif Program Munajat PRU 13 ~ KUIZM





Jumaat, 26 Ogos 2011 /26 Ramadhan 1432H

9.00 mlm - 9.45 mlm : Solat Tarawih berjemaah

9.45 mlm - 9.50 mlm : Ucapan Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan
HJ Mohammad Noor Mohamad

10.00 mlm - 10.40 mlm : Ucapan Pengarah Program
Ustz Idris Ahmad mempengerusikan Majlis
(Live daripada Taman Melewar)

10.10 mlm - 10.40 mlm - Ucapan Ketua Dewan Ulama` PAS Pusat
YB Dato` HJ Harun Taib
(Live daripada Masjid Rusila)

10.40 mlm - 11.20 mlm - Ucapan Presiden PAS
YB Datuk Seri Tuan Guru HJ Abdul Hadi Awang
(Live daripada Masjid Rusila)

11.20 mlm -12.00 mlm - Ucapan Mursyidul Am PAS
YAB Tuan Guru Dato` Bentara Setia HJ Nik Aziz Nik Mat
(Live daripada Dewan Zulkifli Mohamad Kota Bharu)

3.00 PG -5.50 PG - MUNAJAT /QIAMULLAIL DI KUIZM



P/S : **sahabat2 Muslimat..kalau nak cari tempat penginapan inform awal..asrama muslimat KUIZM kosong.kebenaran pun telah saya prolehi....inbox msg k...

Isnin, 15 Ogos 2011

Aura 15 Ramadhan


BismiLlah..Dengan Nama ALLAH..

Pejam celi-pejam celik masuk sudah rupanya 15 ramadhan.

Tak terasa puasa kali ini memandangkan setiap hari di kawasan taman Melewar ini pasti hujan rahmat turun saban petang.Andai tiada hujan..cukup redup dan mendung yang membuatkan tubuh tidak merasa letih dan lapar..


Tiba-tiba hati terkenang Ramadhan di bumi kinanah.Memang amat meletihkan, tetapi di waktu petangnya hujan juga..tetapi disebabkan hujan keberkatan diisi saban petang, membuatkan juga tubuh segar dan keletihan itu amat jarang dirasai krana ke kelas pengajian Sy. Nuruddin...Ibarat kata Maulana, tengok ulama` sebenarnya kita cas beteri, duduk kelas pengajian sebenarnya kita cas beteri..Beteri rohani...MasyaALLAH..rindu~



Sebenarnya teringin berkongsi sirah hebat pada sahabat-sahabat rahsia Islam tanggal 15 ramadhan ni...:


TENTERA ISLAM MENGALAHKAN TENTERA MONGOL


Pada tahun 126 hingga 1405 masihi, kaum Mongol melebarkan penaklukannya hampir kesemua benua Asia. Menurut rekod, empayar penaklukan mereka meliputi seluas 33 juta kilometer persegi. Jeneral tentera Mongol dikenali sebagai Genghis Khan. Dalam misi penaklukan itu, mereka membunuh melebihi sejuta rakyat negara yang ditakluki. Penaklukan mereka menjangkau hingga ke Moscow dan Kiev.

Pada tahun 1258, tentera pimpinan Jeneral Hulagu Khan merempuh kota Baghdad yang menjadi kemegahan Dinasti Abbasiah. Dalam serangan itu, ramai umat Islam terbunuh dan banyak buku karangan sarjana Islam dibuang ke dalam Sungai Furat dan Dajlah sehingga airnya menjadi hitam kerana dakwat.

Pada 15 Ramadhan 658 Hijrah bersamaan 1260 Masihi, angkatan tentera Islam bangkit membuat serangan balas. Tentera Islam dan para ulama pimpinanSultan Qutuz dari Dinasti Mamluk, Mesir mara ke Palestin selepas Mongol menguasainya. Kedua-dua pihak bertemu di‘Ain Jalut.

Dalam pertempuran itu, tentera Islam meraih kemenangan dan berjaya menawan Kitbuqa Noyen, seorang Leftenan Kristian yang memberi nasihat kepada Hulagu Khan bagi menyerang Baghdad. Kitbuqa akhirnya dihukum bunuh. Kemenangan itu adalah suatu yang luar biasa apabila Mongol yang terkenal dengan keganasan akhirnya kalah kepada tentera Islam.


PEPERANGAN YAKHLIZ

Pada 15 Ramadhan 1294 Hijrah, bala tentera Islam Dinasti Uthmaniah yang dipimpin oleh Ahmad Mukhtar Basya dengan jumlah 34,000 anggota mengalahkan tentera Rusiayang berjumlah 740,000. Seramai 10,000 tentera Rusia terbunuh dalam pertempuran itu. Ia menjadi kebanggaan umat Islam mempertahankan agama yang diancam oleh kerajaan Tzar di Rusia.


Maka seharusnya umat islam tidak sekali-kali menganggap bulan puasa adalah bulan bercuti dan beristirehat dalam kita memperjuangkan dan menegakkan kalimah Allah. Sepanjang saya pulang dan menetap di Taman Melewar ini, tidak pernah sunyi prgram dan Liqo` Jemaah sedari minggu pertama.Sabtu dan Ahad pasti masa di isi dengan liqo`, halaqah, riadhah, prgram dan sebagainya..


Sebagai Muslim yang Power..tunjukkan pada dunia betapa sebenarnya bulan Ramadhan ini adalah bulan bekerja keras..ibadah jasmaniah dan ibadah Rohania yang kedua-duanya adalah bermatlamatkan Taqwa ilaLLAH~



Al-Haqirah : Pertempuran Nafsu lebih utama.Tundukkan Nafsu andai mahu tundukkan dunia pada Islam~

Selasa, 9 Ogos 2011

Indahnya : ~Jamaah~


Retreat Lajnah Tarbiah DMPP 2011/2012



Epilog :


“Khairun awak jadi SU Unit Tamrin k..bawah kak Durrah” Ujar kak Mursyidah, SU Lajnah Tarbiah Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP).


Huhh..Menarik nafas dalam-dalam hati ini…Allahumma Yassir Umurlana ~ Allahumma Ameen


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Alhamdulillah, selesai sudah bengkel Retreat Tarbiyyah & Perkaderan DMPP 2011/2012, 6 dan 7 Ogos lalu. Saya sebenarnya amat-amat teruja apabila dilantik sebagai AJK Lajnah Tarbiah DMPP di bawah Unit Tamrin di bawah Yb Dr. Mariah selaku ketua Unit merangkap Exco Majlis Perbandaran Shah Alam, dan Ukhti senior saya, Sy. Durrah ElYahya selaku Timb. Ketua Unit.


Nampaknya tugas Jemaah semakin banyak..dan sememangnya kerja jemaah sekarang ini memang sangat –sangat memerlukan tenaga penggerak memandangkan jangkaan awal PRU 13 pada bulan September ini.


Tugas lain digalas sebagai Pembantu Am Pentadbiran di KUIZM, Taman Melewar merangkap membantu pihak Kolej mentarbiyyah mahsiswi-mahasiswi bagi mencapai Objektif Jemaah bagi melahirkan pelapis ilmuan yang muttaqin dan khasyien dan khafien.


Memang hajat hati sejak di Mesir lagi untuk berhijarah di Taman Melewar ini memandangkan tahun lalu saya menetap lebih sebulan di sini sebagai Warden di Kolej ini juga. Ibarat kata penduduk di sini, siapa yang tidak jatuh cinta apabila datang ke tanah Melewar ini.Tanahnya subur dan harmoni kerana kesan dari Markaz Tarbiyyah yang terpasak di sini sejak berkurun lamanya. Alhamdulillah Allah memaqbulkan hajat dan kehendak hati ini.



Kisah Al-Muhajirah ini dengna Al-Ansar Melewar.

Tiba di Bumi Malaysia pada hari ahad, 25.7.2011 yang lalu dengan membawa satu misi dan visi baru setelah melalui tempoh dan saat badai dan ribut yang telah di susun dariNya. Lalu, hati ini bersyukur atas ujian itu memandangkan RahmatMu sentiasa disisiku.Tidak pernahku merasa bertuhan sebegini dalam sebelum ini. Dan tidak pernah saya rasa betapa diri ini sehaqir-haqir hamba yang telah ditetapkan takdir dan ujian dariNya.Sunggah ~Hanya Allah yang tahu~.


Hari jumaat, 29.7.2011 pula, ke MAIS menghantar Resume bagi permohonan menjawat jawatan Panel Dakwah Mualaf memandangkan hampir dua tahun saya telah bersama MAIS menjadi fasilator berkursus bersama saudara-saudara baru. Alhamdulillah, selesai perbincangan beberapa perkara dan proses perlu saya lalui, seperti Temuduga Tauliah khusus mengajar dari JAIS memandangkan syarat utama mengajar agama di Negeri Selangor adalah memiliki Tauliah dari JAIS. Alhamdulillah…apabila selesai sudah urusan di Pejabat Agama Islam Daerah untuk mendapatkan tandatangan sokongan ...sambil menuggu panggilan temuduga tauliah dari JAIS, saya ke KUIZM memenuhi pelawaan mengisi jawatan yang akan di kosongkan seorang sataf di sini.


What do you thing about our student?

If we whant you solve our problem, can you accept it?


Huhuhu...very scary...speking English and arabic and with a little broken malay J, 3 orang Panel dari pihak kolej menemuduga memandangkan ada 2 orang calon yang ingin mengisi kekosongan jawatan tersebut.


Alhamdulilah jawatan tersebut di serahkan kepada saya, tahulah saya sebab utama mengapa resume saya lebih dipandang dan tahulah saya akan harapan dari pihak kolej bagi membantu mentarbiyyah adik-adik ini mengikut acuan visi dan misi kolej memandangkan pengalaman saya sebagai Warden tahun lalu.


Tetapi bukan itu yang ingin saya ceritakan, ada kisah yang labih manis dan amat-amat sukar saya lupakan. Tentang betapa baiknya resident di Melewar ini sebagai Al-Ansar membantu AL-Muhajirah ini mencari tempat penginapan dan pengangkutan.


Saya tiba di Melewar pada hari ahad bersamaan 31.7.2011. Dua hari awal dari tarikh temuduga.Dengan bantuan Ukhti Nadia Abd Rahman, kami behubung beberapa nama yang di kenali di kawasan melewar ini..Setelah berhubung dengan beberapa nama, maka Uzh kamariah, Isteri Ust Idris Ahmad, Ketua Lajnah Tarbiah PAS Pusat menjemput saya menginap di rumahnya. Tq Uzh..


Hampir 4 hari berada di rumah mereka..tidak terasa janggal..tetapi saya yang janggal memandangkan bersahur semeja dengan ust Idris Ahmad..Tak tertelan setiap kunyahan yang di sua kemulut ini J..


Hari berikutnya saya ke wangsaMaju, menginap di rumah Senior tercinta ku..ukhti Durrah..TQ kak Durrah atas celoteh dan perkongsian pendapat. Saya memang amat-amat mengaguminya sejak pertama kali menyapanya pada 2006 di Rumah Selangor 201 lagi..


Indahnya perasaan ini…

Agaknya begitulah perasaan Muhajirin dahulu…ini baru sedikit apa yang saya rasa..memang penghijrahan itu membawa seribu satu Hikmah dan kebaikan..Moga kami sentiasa mendapat Rahmat dan pandangannya~Allahumma Ameen~



Al-Haqirah : Allah uji satu, Rupanya Allah nak bagi beribu ;)... Syukur Engkau pilih aku Ya Allah~Hanya Engkau yang tahu~




Isnin, 1 Ogos 2011

Qiadah : Ikhlas cara Ikhwan Muslimin.




Pergerakan Ikwan Muslimin (IM) menjadi ikon dan suri teladan kepada gerakan-geraka lain kerana kejayaaan program pemerkasaan jntera jemaah melalui sistem tajnid (kaderisasi) yang berkesan.Dengan kata lain tanpa dinamik tarbiah, maka IM malah gerakan Islam lain akan menjadi lesu dan berpotensi berkubur dengan kehilangan pemimpin-pemimpin utama gerakan. Apatah lagi gerakan ini yang sangat dicemburui oleh musuh daripada kalangan orang-orang Islam yang dengki.


As-Syahid Hassan al-Banna telah meletakkan tarbiah sebagai asas dan elimen paling penting dalam gerakan. Beliau mengungkapnya dalam Risalah at-Ta`lim tentang pembinaan sahsiah dan jatidiri seorang pejuang. Dalam Risalah at-Ta`lim, As-Syahid menempatkan Ikhlas sebagai rukun kedua di antara rukun-rukun bai`ah setelah rukun al-fahm (pemahaman) yang didambakan tentang Islam, dalam bingkai Usul Isyrin ( Dua Puluh Prinsip) yang menjadi rujukan penting kepada ahli ferakan Islam di Seluruh dunia.


Menurut As-Syahid : Ikhlas adalah :Seorang Muslim yang mengarahkan ucapan, perbuatan, dan jihdnya hanya kerana Allah, mencapai keredhaanNya dan mendapat pahalaNya yang baik, tanpa memandang keuntungan dan kebendaan, kebaikan rupa, kehormatan, kepenatan berjuang, kemajuan atau kemunduran. Dengan demikian dia menjadi seorang (jundi) fikrah dan aqidah, bukan tentera kesenangan”


Dalam tarbiahnya, Ikhwan sangat menekankan nilai-nilai mengikhlaskan diri dan benar-benar memperingatkan agar pendokongnya menghindari sifat suka menonjolkan diri yang jesturu acapkali menghancurkan perjuangan. Ikhlas akan memandu perjuangan yang terhampar dengan ujian yang sengit.


Diantara kesan daripada terbiah ini (meletakkan ikhlas di tempat tinggi) ialah munculnya sekian banyak pendokong yang tidak dikenali dalam jamaah Ikhwan Muslimin dengan kepelbagaian latar belakang, aktivis, ulama, profesional, belia dan orang tua. Semuanya berhimpun untuk menggapai redha Ilahi, sebagaimana yang disebut dalam hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh at-Tirmizi : ”orang-orang yang berbakti, bertaqwa dan tersembunyi. Jika tidak hadir, mereka tidak dicari. Dan jika hadir,mereka tidak dikenali”


Sebagaimana mereka anggota Ikhwan memiliki sebahagian sifat kaum Ansar. Banyak yang hadir ketika menghadapi kesusahan, tetapi sedikit yang datang meraih keuntungan.


As-Syahid menekankan bahawa gerakan Islam harus berusaha mmberi bekalan kepada hati setelah menjaganya. Bekalan hati dapat diperolehi dengan sentiasa merasakan hubungan dengan Allah SWT, melalui zikir, bersyukur dan beribadah kpadaNya dengan cara terbaik. As-Syahid juga telah meninggalkan jariah yang besar kepada kita apabila menghimpunkan doa dan wirid Nabi SAW yang dinamakan sebagai Ma`thurat. Anggota-anggota pergerakan Islam Ikhwan dan seluruh dunia di waktu pagi dan petang mengamalkan wirid ini.


Maka, Tarbiah adalah tunjang jejuatan jemaah.Di antara unsur-unsur yang menjadi landasan tegaknya tarbiah rabbaniah di kalangan al-Ikhwan adalah ibadah kepada Allah SWT yang merupakan tujuan terbesar dari penciptaan manusia..


Sumber : Petikan dari : Pemuda Yang Merubah Dunia Islam.



Al-Haqirah : sedang bertatih perjuangan dunia realiti~

Khamis, 28 Julai 2011

TARBIYAH ISLAMIYAH HARAKIYAH APLIKASI DALAM PARTI ISLAM SEMALAYSIA

Email
WRITTEN BY AKADEMI TARBIYAH DEWAN PEMUDA PAS PUSAT Category: Politik dan Gerakan
Published on 27 July 2011 Hits: 48

Print

Allah Taala berfirman di dalam Surah Al 'Asr, "Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Melainkan orang-orang yang beriman, yang mengerjakan amal soleh , dan yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan- pesan dengan kesabaran". Ayat ini merupakan prinsip penting bagi manusia yang benar-benar melaksanakan peranannya, mengapa mereka dicipta dan diletakkan di atas muka bumi Allah. Allah telah menetapkan tiga tugas besar bagi manusia dalam kehidupan di alam dunia ini, dan perkara-perkara ini akan dihisab dan dibicarakan di hadapan Allah.

Firman Allah Taala di dalam Surah Al Mukminun ayat 115, "Adakah kamu mengira bahawa kami ciptakan kamu begitu (sahaja tanpa tujuan)? Dan dalam keadaan kamu tidak dikembalikan semula kepada kami (untuk dihisab dan dibicarakan)".

Ketiga-tiga tugas itu ialah :

1| Ibadah, dinyatakan oleh firman Allah Taala Surah Az Zariyat ayat 56, "Dan tidaklah aku ciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdikan diri kepadaKu".Ibadah itu merangkumi perkara syiar ibadah dan kepatuhan semua urusan kehidupan di dunia dalam segala aspek.

2| Khilafah, dinyatakan oleh firman Allah Surah AL Baqarah ayat 30, "Dan ingatlah apabila Tuhan-mu berfirman kepada Para Malaikat; Sesungguhnya aku hendak menciptakan di atas muka bumi itu makhluk (manusia) yang menjadi khalifah". Khilafah itu ialah kewajipan menegakkan agama dan mentadbir urusan dunia dengan agama.

3| Amanah, dinyatakan oleh firman Allah dalam surah Al Ahzab ayat ke 72, "Sesungguhnya kami telah membentangkan amanah kepada langit, bumi, bukit-bukau dan gunung-ganang (supaya mereka memikulnya) tiba-tiba mereka enggan dan merasa takut akan tetapi manusia sanggup memikulnya, sesungguhnya manusia itu sangat zalim lagi amat jahil".

Amanah paling besar ialah mengendalikan urusan kehidupan di dunia dengan menunaikan perintah Allah. Manusia yang dapat menunaikan ketiga-tiga peranan itu ialah mereka yang dipandu oleh petunjuk Allah yang terkandung di dalam surah Al Asr yang menjadi wirid menamatkan majlis di kalangan Salafu As Soleh (generasi awal yang soleh).

Perkara perkara yang disebut dalam surah itu ialah :

  • Iman.
  • Amal soleh.
  • Berpesan dan nasihat supaya menegakkan yang benar daripada Allah.
  • Berpesan dan nasihat supaya bersabar dalam perjuangan dan menghadapi cabaran kerana menegakkan yang benar dengan berjihad , amar ma’arof dan nahi mungkar.
  • Melaksanakan perkara-perkara di atas secara berjama’ah kerana disebut dengan lafaz jama’ah.


Oleh kerana penubuhan Parti Islam SeMalaysia (PAS) adalah memenuhi kewajipan merealisasikan perkara-perkara yang tersebut dan kejayaannya juga sangat bergantung dengan pertolongan Allah apabila memenuhi syarat-syaratnya, maka Tarbiyah Islamiyah Harakiyah wajiblah menjadi Aplikasi yang ditunaikan merangkumi aspek-aspek nya yang menyeluruh.

TARBIYAH ISLAMIYAH HARAKIYAH

Allah Azza wa Jalla telah mengatur ciri-ciri HizbuLlah (Parti yang menegakkan Agama Allah) dengan janji kemenangan dunia dan akhirat, firman Allah di dalam Surah AL Maidah ayat 54-56, "Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa yang menyeleweng di kalangan kamu, maka Allah melahirkan satu golungan yang Allah mengasihi mereka dan mereka mengasihi Allah, mereka merendah diri terhadap orang-orang yang beriman dan menunjukkan kekuatan menghadapi orang-orang yang menentang, mereka berjihad pada jalan Allah dan tidak takut menghadapi orang yang mencela, yang demikian itu adalah kurnia Allah kepada sesiapa yang Ia (Allah) kehendaki, dan Allah itu Maha luas kurnianNya lagi Maha mengetahui. Sesungguhnya Wali (pemimpin dan penolong) kamu ialah Allah, RasulNya dan orang orang yang beriman yang mendirikan solat, yang menunaikan zakat dan mereka ruku’ (patuh). Dan sesiapa yang berwalikan Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman (sehingga mewujudkan golungan (Parti) yang bersifat tersebut) maka sesungguhnya gulungan (parti) itulah yang akan mendapat kemenangan".

Kesimpulannya ialah mewujudkan satu golungan atau kumpulan di kalangan orang-orang beriman yang bersifat dengan perkara-perkara yang tersebut, ciri-ciri dan sifatnya dilahirkan melalui tarbiyah.

Tarbiyah itu ialah menanamkan ilmu yang menghasilkan iman atau aqidah yang membuahkan amal dan jihad dengan sifat-sifat individu yang menjadi anggota kepada golongan yang berdasarkan aqidah dan sifat-sifat yang tersebut.

Maka di dalam tarbiyah itu disenaraikan perkara-perkara yang berikut :

  1. Tarbiyah Imaniyah (Aqidah).
  2. Tarbiyah Amal Soleh.
  3. Tarbiyah Ruhiyah.
  4. Tarbiyah berJamaah (berparti).
  5. Tarbiyah Jihadiyah.
  6. Tarbiyah Siyasiyah.

TARBIYAH IMAN (AQIDAH)

Al Quran telah menyebut bahawa peningkatan iman itu berlaku dengan beberapa cara. Firman Allah Taala di dalam Surah Al Anfal ayat 2-4,"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu ialah mereka yang apabila disebut Allah, rasa takutlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka akan ayat-ayatNya nescaya iman mereka bertambah dan mereka bertawakkal kepada Tuhan mereka. Mereka mendirikan sembahyang dan membelanjakan daripada apa yang kami beri rezeki kepada mereka. Mereka itulah orang-orang beriman yang sebenar, untuk mereka beberapa darjat di sisi Tuhan mereka, serta keampunan dan rezeki yang mulia".

Ayat ini menyatakan bahawa peningkatan iman itu berlaku dengan ilmu berkenaan ayat-ayat Allah yang dibaca dan ilmu melihat alam, zikrullah dan mengerjakan amalan yang wajib dan sunat.

Ayat-ayat Allah itu mengandungi ayat yang dibaca daripada Al Quran dan Hadith-hadith Rasulullah S.A.W yang menyatakan kebesaran Allah, dosa dan pahala, janji syurga dan amaran neraka, dan juga cerita-cerita umat-umat yang terdahulu, sama ada yang beriman dan beramal soleh yang berjaya di dunia dan di akhirat, atau yang kafir dan derhaka yang dibinasakan di dunia dan azab neraka di hari akhirat.

Firman Allah Taala di dalam Surah Al Imran ayat 172-173,"Mereka yang menyahut seruan Allah (agar meneruskan jihad) setelah mengalami luka-luka (dalam peperangan Uhud), bagi mereka yang berbuat baik (mentaati Allah dan Rasul) dan bertaqwa mendapat ganjaran yang besar. Mereka ialah orang-orang yang apabila diberitahu; Bahawa musuh sedang berkumpul untuk memerangi kamu, maka takutlah kepadanya. Tiba-tiba iman mereka bertambah dan mereka berkata;"Cukuplah Allah (yang menolong kami) dan sebaik-baik yang kami bertawakkal kepadaNya".

Firman Allah di dalam Surah Al Ahzab ayat 22, "Dan apabila orang-orang yang beriman melihat bala tentera Ahzab (Bersekutu yang datang menyerang), mereka berkata; Inilah yang telah dijanjikan oleh Allah dan RasulNya dan benarlah Allah dan RasulNya dan tidaklah menambahkan kepada mereka melainkan iman yang lebih kuat dan penyerahan diri kepada Allah yang lebih bersungguh- sungguh".

Firman Allah di dalam Surah Al Ankabut ayat 2-3, "Adakah manusia mengira bahawa mereka dibiarkan begitu sahaja setelah mereka berkata; Kami telah beriman, dalam keadaan mereka tidak diuji? Sesungguhnya kami (Allah) telah menguji orang-orang yang lebih dahulu daripada mereka. Maka Allah mengetahui orang-orang yang benar (beriman) dan orang-orang yang berbohong".

Ayat-ayat ini menegaskan berlakunya tarbiyah iman dengan ujian menghadapi cabaran kezaliman yang dilakukan oleh musuh untuk menapis keikhlasan orang beriman. Kesemua ayat-ayat yang tersebut menjelaskan bahawa tarbiyah imaniyah (aqidah) itu berlaku dengan ilmu, amal, jihad dan ujian secara serentak. Adalah tidak benar mereka yang menangguhkan masanya untuk melibatkan diri dengan perjuangan Islam kerana ingin mencari ilmu, harta dan menguatkan iman terlebih dahulu.

Aqidah atau Iman itu hendaklah bertonggakkan Tauhid dan menolak syirik dalam segala bentuknya yang menjadi prinsip semua para Rasul dan Anbia A.S. di sepanjang zaman. Firman Allah di dalam Surah An Nahl ayat 36,"Dan sesungguhnya kami bangkitkan di kalangan tiap-tiap umat itu Rasul (yang menyeru manusia supaya) mengabdikan diri kepada Allah sahaja dan menjauhkan diri daripada toghut (setiap yang melampaui batas Allah".

Maka tarbiyah dalam aspek ini juga wajib memperkenalkan perkara-perkara yang menentang dan membatalkan aqidah Tauhid yang berlaku di sepanjang zaman dalam segala aspek nya. Oleh itu, tarbiyah Aqidah juga wajib mengalami tajdid (pembaharuan). Perlu disedari juga bahawa iman itu menjadi asas kepada semua amalan, di mana amalan yang dibina di atas perkara yang membatalkan iman tidak diterima oleh Allah. Firman Allah di dalam Surah Az Zummar ayat 65,"Sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada Para Rasul sebelum-mu, jika sekiranya kamu melakukan syirik nescaya dihapuskan amalan mu dan kamu tergulung di kalangan orang-orang yang rugi".

TARBIYAH AMAL SOLEH

Allah Taala menegaskan amal soleh menjadi ciri terpenting kepada golongan Islam di sepanjang masa, sama ada dalam perjalanan perjuangan sehingga mencapai kemenangan. Firman Allah Taala di dalam Surah Al Maidah ayat 55-56,"Sesungguhnya Wali (pemimpin dan penolong) kamu ialah Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman yang mendirikan solat, yang menunaikan zakat dan mereka ruku’ (patuh). Dan sesiapa yang berwalikan Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman sehingga mewujudkan golongan (Parti yang bersifat tersebut) maka sesungguhnya gulungan (parti) itulah yang akan mendapat kemenangan".

Dan firman Allah di dalam Surah Al Hajj ayat 41,"Orang-orang yang kami berikan kepada mereka memerintah bumi, mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, mereka menyuruh kepada yang baik dan mencegah kemungkaran, dan bagi Allah sahaja dikembalikan segala urusan".

Ayat-ayat tersebut menegaskan ciri gulungan Islam itu ialah beramal soleh dalam hubungan dengan Allah melalui roh dan jasad dengan mendirikan solat, amal melalui harta benda dengan menunaikan zakat terhadap masyarakat dalam hubungan dengan manusia, dan menunaikan kewajipan menyuruh kepada yang baik serta mencegah kemungkaran di semua peringkat, sehingga di peringkat berkuasa memerintah menegakkan kerajaan, seterusnya semua amalan itu dihisab di hadapan Allah.

Amalan-amalan yang disebut di dalam ayat-ayat itu merupakan rukun dan tonggak yang diwajibkan. Perlu difahami bahawa amal yang soleh itu terlalu luas bidangnya sehingga mencakupi segala ruang hidup manusia yang diserlahkan dalam setiap denyut nadi dan jantung, sendi- sendi anggota seseorang sama ada dalam perkara mengerjakan atau meninggalkan mengikut perintah Allah yang wajib dipatuhi secara Islam (menyerah diri) dan ibadah (memperhambakan diri) dengan hati yang ikhlas kerana Allah yang lahir daripada iman (aqidah) yang benar.

Amalan itu dibahagikan oleh syara’ kepada lima cabang : Wajib, Sunat, Haram, Makruh dan Harus. Pendokong Gerakan Islam wajib di-tarbiyah untuk meneguhkan pendirian mereka sendiri dengan Islam dan menjadi contoh kepada masyarakat. Kejayaan generasi awal umat Islam dalam perjuangan mereka bukan sahaja kerana berjaya dalam ujian iman (aqidah), mereka juga berjaya menjadi model orang-orang yang mengerjakan amal soleh yang mengeratkan hubungan dengan Allah dan makhluknya.

TARBIYAH RUHIYAH

Tarbiyah ini disebut juga dengan tazkiyatun nafs (membersih jiwa) dengan tujuan untuk mengikhlaskan hati kepada Allah dan menjauhkan diri daripada maksiat yang merosakkan niat. Firman Allah di dalam Surah Al Bayyinah ayat 5,"Dan mereka tidak diperintah melainkan supaya mengabdikan diri kepada Allah dengan ikhlas keranaNya sahaja berpegang dengan agama".

Firman Allah di dalam Surah At Taubah ayat 25-27,"Dan sesungguhnya Allah telah menolong kamu di banyak medan peperangan dan pada hari peperangan Hunain ketika kamu merasa ‘Ujub (kagum) dengan ramainya bilangan kamu, tiba-tiba kamu tidak boleh berbuat sesuatu (ketika diserang) dan bumi yang luas itu kamu rasa sempit, kemudian kamu berundur lari bertempiaran, kemudian Allah menurunkan rasa ketenangan kurniaNya ke atas Rasullullah S.A.W. dan orang-orang yang beriman dan ia menurunkan kepada kamu bala tentera bantuan yang kamu tidak dapat melihatnya, lalu ia mengazabkan orang-orang yang kafir dan itulah balasan yang sewajarnya bagi orang-orang yang kafir. Kemudian Allah mengampunkan selepas itu kepada sesiapa yang Ia kehendaki dan Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang".

Ayat-ayat ini menyatakan wajib ikhlas kerana Allah dalam segala amalan termasuk ketika berjihad dan membersihkan hati daripada maksiat batin saperti ‘ujub (kagum pada diri sendiri) riya' (menunjuk diri), hubbul mal (kasihkan harta), hubbur riasah (kerana jawatan) dan lain-lain, serta meneguhkan pendirian dengan istiqamah dalam perjuangan.

TARBIYAH BERJAMA’AH (BERPARTI)

Selaras dengan kehidupan bermasyakat menjadi naluri manusia, banyak perkara yang mewajibkan wujudnya jalinan hidup yang berkumpul bagi menghasilkan keperluan hidup, maka keperluan hidup beragama Islam menjadi sebahagian daripadanya. Banyak orang mengetahui berkenaan perlunya solat berjamaah dan wajib sembahyang Jumaat secara mingguan, dan berijtima’a di Makkah secara tahunan untuk mengerjakan Haji, tetapi masih ramai yang melupakan kewajipan berjama’ah menegakkan Islam dan mempertahankannya. Allah mewajibkan wujudnya kumpulan ini di kalangan umat Islam, pada awalnya secara fardu kifayah, tetapi kepada orang-orang yang tertentu dan keadaan tertentu menjadi fardhu ‘ain.

Allah befirman di dalam Surah Al Imran ayat 104,"Hendaklah ada di kalangan kamu satu golongan yang menyeru kepada yang baik (berdakwah), yang menyuruh kepada kebaikkan dan mencegah kemunkaran dan mereka itulah orang-orang yang mendapat kemenangan".

Firman Allah di dalam Surah Al Maidah ayat 54,"Wahai orang-orang yang beriman. Sesiapa yang menyeleweng di kalangan kamu daripada agama nya, maka Allah melahirkan satu golongan yang Allah mengasihi mereka dan mereka mengasihi Allah, mereka merendah diri terhadap orang-orang yang beriman dan menunjukkan kekuatan menghadapi orang-orang yang menentang, mereka berjihad pada jalan Allah dan tidak takut menghadapi orang yang mencela, yang demikian itu adalah kurnia Allah kepada sesiapa yang Ia (Allah) kehendaki, dan Allah itu Maha luas kurnia Nya lagi Maha mengetahui. Sesungguhnya Wali (pemimpin dan penolong) kamu ialah Allah, Rasul Nya dan orang-orang yang beriman yang mendirikan solat, yang menunaikan zakat dan mereka ruku’ (patuh). Dan sesiapa yang berwalikan Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman (sehingga mewujudkan gulungan (Parti) yang bersifat tersebut maka sesungguhnya gulungan (parti) itulah yang akan mendapat kemenangan".

Seterusnya Allah menunjukkan cara berjamaah dalam berjuang untuk menegak dan mempertahankan agama Nya dalam ayat-ayat yang banyak, di antaranya firman Allah di dalam SUrah As Soff ayat 2-4,"Wahai orang-orang yang beriman. Mengapa kamu berkata apa yang kamu tidak lakukan. Sangat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu berkata apa yang kamu tidak lakukan. Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berjuang pada jalan Nya dalam saff yang tersusun rapi laksana bangunan yang didirikan daripada batu bata yang disusun diatur dan diikat dengan seteguh teguhnya".

Firman Allah Taala di dalam Surah Al Imran ayat 159,"Maka dengan sebab rahmat Allah yang melimpah ruah terhadap mu (wahai Muhammad) maka engkau bersikap lembut terhadap mereka, dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati terhadap mereka nescaya mereka lari dari kelilingmu. Maka maafkan kesilapan mereka, dan beristighfar untuk mereka dan bermesyuaratlah bersama mereka (dalam perkara yang memerlukan mesyuarat), dan apabila engkau telah berazam (setelah bermesyuarat) maka bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang bertawakkal kepada Nya".

Ayat-ayat tersebut menyatakan wajib berparti, ciri-ciri parti Islam dan akhlak berparti, seperti beriman dan teguh dengan prinsip, hubungan pemimpin dengan pengikut dengan bermusyawarah, ketaatan dan lain lain.

TARBIYAH JIHADIYAH

Allah telah menetapkan Islam yang dianut oleh manusia wajib mengalami proses fitrah kejadiannya yang dikurniakan aqal untuk memilih, maka Allah menetapkan berlakunya pertembungan dan cabaran yang memerlukan jihad sejak manusia pertama sehingga akhir zaman, perkara ini menjadi penentu yang meninggikan martabat mereka daripada makhluk yang lain.

Jihad bermakna kesungguhan mengembelengkan segala nikmat kurnia Allah roh dan jasad, harta, jiwa raga, akal dan tenaga bagi dikorbankan untuk menegakkan agama Allah di bumi sehingga keperingkat yang dihuraikan oleh Allah secara terperinci di dalam surah Saff dalam ayat seterusnya,"Mereka ingin memadamkan cahaya (agama Allah) dengan mulut-mulut mereka, dan Allah tetap menyempurnakan agama Nya walau pun orang-orang yang kafir membencinya. Dialah (Allah) yang telah mengutuskan RasulNya dengan petunjuk dan agama yang benar, agar dia (Allah) memenangkannya di atas segala agama (dan ajaran) walaupun dibenci oleh orang-orang musyrikin. Wahai orang-orang yang beriman, sukakah kamu, aku tunjukkan kepada kamu satu perniagaan yang menyelamatkan kamu dari azab yang pedih. Ia itu kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan kamu berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa raga kamu, itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui. Dia mengampunkan dosa-dosa kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga-syurga yang mengalir di dalam nya sungai-sungai dan tempat-tempat tinggal yang sangat baik di dalam syurga Adn, dan itulah kemenangan paling besar dan yang lain yang sangat kamu ingini, iaitu pertolongan Allah dan kemenangan yang hampir (waktunya), dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang beriman".

Ayat-ayat ini memperincikan jihad, bermula daripada mengapa perlunya, definisinya, prinsipnya, caranya dan natijahnya di dunia dan akhirat. Seterusnya Allah berfirman di dalam Surah Al Hujuraat ayat 14-15,"Berkatalah orang-orang Arab Badwi; Kami telah beriman. Katakan kepada mereka. Kamu belum beriman, kerana iman itu belum lagi masuk ke dalam hati-hati kamu, jika kamu taatkan Allah dan RasulNya, Dia tidak akan mengurangi dosa kamu sedikit pun, sesungguhnnya Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya orang-orang beriman itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya kemudian mereka tidak ragu dan berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa raga mereka. Mereka itulah orang- orang yang benar"

Ayat-ayat ini mengaitkan pula hubungan jihad dengan iman, menandakan kaitan rapat di antara kedua-duanya.

Bahawa Rasulullah S.A.W bersabda ketika berlakunya peperangan Khaibar,"Esok aku serahkan bendera kepada seorang yang Allah kurniakan dengannya akan mencapai kemenangan, dia mengasihi Allah dan RasulNya dan dia dikasihi oleh Allah dan RasulNya".

Pada malamnya masing bertanya-tanya siapakah orangnya, di waktu pagi nya masing-masing datang dengan mengharapkan bendera itu diserahkan kepadanya. Tiba-tiba Rasulullah S.A.W bersabda,"Di mana Ali bin Abi Tolib?". Di kalangan mereka ada yang memberitahu,"Dia mengalami sakit mata". Maka Ali dipanggil datang menghadap Baginda. Tiba-tiba Rasulullah S.A.W meludah ke dalam matanya yang sakit dan sembuh dengan segera, dan bendera diserahkan kepadanya.

Ali berkata,"Wahai Rasulullah, perangi mereka sehingga mereka menjadi Islam saperti kita?

Sabda Rasulullah S.A.W,"Teruskan perjalananmu sehingga sampai ke tempat mereka, ajak mereka kepada Islam dan perintahkan mereka melaksanakan hak yang wajib ditunaikan (dalam ajaran Islam). Demi sesungguhnya Allah memberi hidayah kepada seseorang dengan sebab kamu lebih baik daripada barang yang paling mahal harganya".

Hadis ini menunjukkan bahawa peroses dakwah dan motivasi sehingga mengubah fikiran adalah yang terbaik dan pertama dilakukan. Maka PAS tetap mengambil pendekatan demokrasi walaupun penuh dengan kelemahan dan kejahatan dan kita wajib berjihad dengan cara ini selagi peluang masih ada. Maka jangan terpengaruh dengan pendekatan lain yang cuba ditonjolkan, sesungguhnya kepatuhan kepada jama’ah hukumnya wajib.

Allah berfirman menceritakan Nabi Musa A.S di dalam Surah Yunus ayat 88-89,"Dan berkatalah Nabi Musa A.S, Wahai Tuhan kami. Engkau telah berikan kapada Firaun dan pembesar-pembesarnya perhiasan dan harta benda dunia sehingga mereka sesat dan dapat menyesatkan (rakyat) dari jalanmu. Wahai Tuhan. Binasakan harta mereka dan tutup pintu hati mereka sehingga mereka melihat azab yang pedih. Tuhan berfirman; Sesungguhnya doa kamu berdua (Musa dan Harun) telah diperkenankan, maka kamu mestilah beristiqamah (berada dijalan dan cara yang betul) dan jangan sekali-kali mengikut jalan mereka yang tidak mengerti".

TARBIYAH SIYASIYAH

Kemuncak perjuangan Islam didunia ini ialah menegakkan negara Islam dengan acuan yang dinyatakan oleh Allah, di antaranya firman Allah Taala di dalam Surah An Nur ayat 55,"Allah berjanji kepada orang-orang yang beriman di kalangan kamu dan mengerjakan amal yang soleh, bahawa Dia akan menjadikan mereka golongan yang memerintah sebagaimana dikurniakan kepada mereka yang sama di zaman dahulu, dan Dia menjadikan agama yang ia redha ini (Islam) berkuasa memerintah, dia menukar keadaan ketakutan kepada keamanan, mereka mengabdikan diri kepada Ku dan mereka tidak menyengutuiKu dengan sesuatu yang lain dan sesiapa yang kufur selepas itu mereka adalah orang-orang yang fasik".

Ayat-ayat ini menegaskan Tarbiyah Siasiyah itu dengan senarai berikut :

  • Adanya jamaah (parti) yang berjuang.
  • Memenuhi keperluan tarbiyah iman, amal, dan jihad.
  • Negara mengikut acuan Allah.

APLIKASI TARBIYAH

Al Quran dan Hadith Nabawi menegaskan bahawa kemenangan perjuangan Islam itu adalah kurnia Allah dengan syarat-syarat dan ciri-ciri yang menunjukkan kematangan pendukung cita-cita Islam. Amirul Mukminin Umar bin Al Khattab R.A telah menyimpulkan perkara ini dalam perutusannya kapada Saad bin Abi Waqqas R.A, yang ditugaskan memimpin jihad menetang Farsi, salah satu Kuasa Besar dunia di zaman itu :

"Adapun selepas itu (Bismillah). Maka sesungguhnya aku memerintahmu dan bala tentera bersamamu supaya bertaqwa kepada Allah (dengan mentaati perintahNya dan meninggalkan laranganNya) dalam semua keadaan, maka sesungguhnya bertaqwa itu persediaan terbaik dan perancangan paling teguh di medan perang. Aku memerintahmu dan sesiapa sahaja (tiap- tiap individu) bersamamu supaya berwaspada menjaga diri sendiri lebih daripada berwaspada menghadapi musuh kerana sesungguhnya dosa yang dilakukan oleh bala tentera sendiri lebih merbahaya daripada musuh mereka, dan sesungguhnya orang-orang Islam itu diberi kemenangan dengan makasiat yang dilakukan oleh musuh, kalau tidak kerana itu kita tidak mempunyai jumlah bilangan yang sama saperti mereka dan kelengkapan kita juga tidak sama saperti mereka, kalau kita sama sama mengerjakan maksiat saperti mereka, mereka pula mempunyai kekuatan yang lebih daripada kita. Kalau kita tidak mempunyai kemuliaan yang mengatasi mereka nescaya kita tidak dapat mengalahkan kekuatan yang ada pada mereka. Ketahuilah, bahawa bersama kamu dalam perjalanan kamu itu para Malaikat yang memerhati amalan kamu yang bertugas daripada Allah, mereka mengetahui apa sahaja yang kamu lakukan, maka malulah kepada mereka, dan jangan sekali-kali melakukan ma’asiat padahal kamu dalam perjalanan berjuang kerana menegakkan agama Allah. Dan jangan kamu berkata; Musuh kita lebih jahat daripada kita, maka mereka tidak boleh mengalahkan kita". Kerap berlaku kaum yang dikalahkan oleh musuh yang lebih jahat daripada mereka, sebagaimana berlaku ke atas kaum Bani Israel apabila mereka mengerjakan maksiat di mana mereka dikalahkan oleh orang-orang kafir Majusi (penyembah api) di mana musuh dapat bermaharajalela (menawan dan membunuh) sampai ke celah-celah kampung, itulah ketetapan yang pasti berlaku. Bermohonlah kepada Allah akan pertolongan untuk menghadapi diri kamu sendiri sebagaimana kamu bermohon kemenangan menentang musuh musuh kamu dan aku juga bermohon untuk kami dan juga untuk kamu".

Taqwa adalah perkara penting yang menjadi syarat bagi mendapat pertolongan Allah dan perjuangan kita diberkati. Kesemua perkara yang dilahirkan oleh tarbiyah yang berjaya dalam segala aspek tersebut di atas disimpulkan di dalam perkara yang dinamakan TAQWA yang dihuraikan oleh Allah dalam ayat ayat yang berikut :

Firman Allah Taala di dalam Surah Al Baqarah ayat 2-5,"Kitab ini tidak syak lagi di dalam nya petunjuk kepada orang-orang yang bertaqwa. Meraka itu ialah orang-orang yang beriman kepada perkara yang ghaib, mereka juga mendirikan sembahyang dan menginfaqkan daripada apa-apa yang kami beri rezqi kepada mereka. Mereka juga beriman kepada apa yang diturunkan kepada mereka (Al Quran) dan apa yang diturunkan (kitab sebelumnya serta mereka percaya kepada hari akhirat. Mereka itulah orang-orang yang berada diatas hidayah Tuhan mereka dan mendapat kemenangan".

Dan firman Allah di dalam SUrah Al Baqarah ayat 177,"Bukanlah kebajikan itu seqadar bahawa kamu berhadap wajah ke arah Timur dan Barat, tetapi kebajikan itu ialah sesiapa yang beriman kepada Allah, Hari Akhirat, Para Malaikat, dan Para Nabi serta memberi harta dalam keadaan sayangnya kepada harta itu untuk kaum keluarga anak-anak yatim, orang-orang miskin, orang musafir yang memerlukan bantuan, orang-orang yang meminta sedekah dan hamba-hamba dan juga dia mendirikan solat dan menunaikan zakat, begitu juga orang-orang yang menunaikan janji apabila berjanji dan bersabar ketika menghadapi kesusahan, kesempitan dan dalam perjuangan ketika menghadapi musuh. Mereka itulah orang-orang yang benar (beriman) dan bertaqwa".

Ayat-ayat ini juga menunjukkan betapa erat sifat taqwa yang lahir daripada iman, amal dan jihad melalui tarbiyah yang bersumberkan Kitab Allah dan Sunnah Rasul S.A.W itu dengan Gerakan Islam di mana Parti Islam Se Malaysia (PAS) menjadi wadah yang wajib dipelihara dan dipertahankan dengannya, kerana Islam menjadi rahsia ketahanan PAS sepanjang perjalanannya yang penuh cabaran. Pasang surut hanya keputusan pilihanraya, tetapi kematangan parti dan kesinambungan kepimpinan dan pangikut tetap bertambah matang, kerana kita membangun bersama Islam dan membina keperkasaan juga dengan Islam, rebah bangun tetap bersama Islam dan dengan Islam kita mendapat petunjuk yang sebenar.

“Wahai Tuhan kami! janganlah hati kami terpesong setelah engkau mengurniakan petunjuk kepada kami dan kurniakan kepada kami limpah rahmat dari sisi Mu. Sesungguhnya Engkau Tuhan Yang Maha melimpah kurnian Nya".

Oleh : Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang

Sumber : http://www.tarbawi.my


Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...