Khamis, 30 Oktober 2014

Apabila mula merasa CINTA :)

BismiLLAHir Rahmanir Rahim
ALLAHumma Solli `Ala Saydina Muhammad


TUHAN apabila memberi CINTAnya, DIA akan bagi 'cukup-cukup' dulu pada hambanya.
DIA akan menghambat hambanya sungguh-sungguh bagi jadi dan lahir satu perkara yang namanya CINTA.

Tapi, hambanya kadang-kadang terfikir; 'mengapa aku dipilih?' tetapi dia terlupa 'kenapa aku dipilih?'.

Ayat yang kelihatan sama, tetapi berbeza pada maksudnya.

MENGAPA | KENAPA

Jika 'mengapa' persoalannya seolah mempertikai tindakan TUHAN, 'mengapa aku yang dipilih?'..

Akan tetapi jika 'kenapa' itu seumpama akan datang rasa muhasabah pada diri apa yang diri telah lakukan sebelum itu sehingga diuji ketika ini.

Ajaibnya jika kita belajar beradab dengan TUHAN..manis sungguh CINTA itu..

p/s : Tersenyum panjang ^_____________*

Sabtu, 13 September 2014

Tawakal itu tersenyum

Bismillahirrahmanirrahim
Allahumma Solli `Ala Sayyidina Muhammad

Semalam bersembang dengan teman perihal jodoh, "tak nak kawin ke?"..
Soalan yang biasa di tanya dan seumpama lain "Bila nak kawin?"

Tersenyum panjang..

Ajaibnya, dulu jika ditnya soalan begini,  hati saya terhiris dan terluka, pasti sedih dan terkilan tidak dipilih oleh Allah diperisterikan somebody..tapi sekarang..ALHAMDULILLAH..

Baru saya mengenal erti TAWAKKAL..

Jom sembang Tawakal ;

TAWAKKAL perkataan dalam Bahasa Arab
Diambil dari perkataan WAKALA yang bermaksud MEWAKILKAN.

MEWAKILKAN pada siapa?
Pada ALLAH...
aTAS SEMUA urusan.

Maka maksud TAWAKKAL : KITA MEWAKILKAN ALLAH ATAS SETIAP URUSAN.

Umpama, kita ada suatu barang, contoh Batu Permata, yang kita beli dari seorang peniaga permata secara borong (berangan jadi kaya nampaknya ;) ) tapi desbabkan kita tidak pakar dalam urusan jual beli, kita tidak tahu berapa nilai sebenar, pada siapa kita nak jual, ada tak kita kene tipu, untung ke rugi, kita minta peniaga permata tersebut tolong jualkan, sebab kita nak dapat lebih lagi untung dari yang kita ada.

Jadi ketika mana kita serah pada peniaga permata tadi, kita akan serah habis semua perkara, dari sudut pengetahuan, untung dan rugi ( ye la sebab kita bukan pakar pun, tapi nak berjual beli juga)..

Macam tu perumpaan kita dengan ALLAH..

Sedang, urusan JODOH pun pada ALLAH..REZEKI pun..MATI juga begitu..

Contoh perumpamaan :

Kesilapan orang yang berTAWAKAL, tapi kata dah berTAWAKAL :

Hari-hari meminta dengan Allah, "Bila YA ALLAH, Bila YA ALLAH, Bila YA ALLAH"

Agak-agaknya, jika hari-hari kita talifon atau datang tanya pada peniaga permata tadi, apa reaksi dia??
Pasti naik berang bukan..

Begitu juga ALLAH..

GURU saya kata :
"Ada 2 kemungkinan akan berlaku jika kita macam tu :

1.  ALLAH bagi, tapi tidak berkat, ada kerugian padanya dimasa akan datang.
Umpama peniaga permata tadi, jika sering bertanya, last-last dia jual je mana yang ada depan mata, xkisahlah murah ke mahal ke, sebab pening kepala nak dengar.

2. ALLAH lagi lamakan dan panjangkan waktu :
yang ini ada 2 kemungkinan :
a) Sebab ALLAH nak tengok berapa lama orang yang isti`jal ini(bersegera-segera) ini mampu bertahan lama dengan rahmat ALLAH, hangat-hangat je ke, atau memang sungguh-sungguh..
b) ALLAH malas dengar, lalu di ignore kan kamu..."


INTIPATI utama yang nak saya sentuh adalah :

"TAWAKAL itu tanda kita BERADAB dengan ALLAH"

"JUAL BELI dengan BERTAWAKAL pada ALLAH, pasti tidak akan RUGI"

Lalu, ayat bagaimana hendak saya doakan :
Contoh ayat yang saya boleh kongsi :

"YA ALLAH, andai perkahwinan itu terbaik bagi ku, maka yang memudahkan urusanku adalah ENGKAU, Jika ia memudharatkan dan akan menjauhkan aku padaMU, sedang ENGKAU lebih tahu apa yang ENGKAU lakukan"

"YA ALLAH, jika memiliki cahaya mata itu terbaik untuk kami berdua, maka ENGKAU yang akan memudahkan kami memiliki cahaya mata, Jika pada ilmuMU ia akan memudharatkan kepada kami terhadap ENGKAU, maka ENGKAUlah SEBAIK-BAIK PENCIPTA"

"YA ALLAH, Jika kaya itu yang terbaik buat aku, sungguh rezeki itu datang dari MU, tetapi jika KAYA itu boleh menjauhkan aku pada ENGKAU, maka ENGKAU susunlah hidupku, Sungguh ENGKAU SEBAIK-BAIK PENTADBIR"

_____________________________

Dapat tak gaya bahasa yang ingin disampaikan, kalau sekali baca sahaja meruntun hati, tidakkan ALLAH ITU LEBIH MENGETAHUI...

JADI : TAWAKAL ITU dengan anda TERSENYUM.....

p/s : bersambung ....



Isnin, 4 Ogos 2014

Bagaimana mengintai hati yang mati...

BismiLLahirrahmannirrahim
ALLahumma Solli `Ala Sayyidina Muhammad..


Saban hari lambakan hiburan dilayarkan di hadapan mata, seolah ianya bukan lagi perhiasa zinniyyah kehidupan, akan tetapi kehendak dan keperluan. Jika satu hari tanpanya seakan jiwa kosong..sedari alunan muzik hingga ke lakonan layar, seakan menjadi kewajipan hamparan mata sehari-hari..dan akhirnya mekar iman dalam hati semakin layu dan menguncup..


NOTA HARI INI

Jika hari ini, jiwa sukar untuk berzikir, intai-intai hati..
adakah telah mati jiwa ini..

Jika hari ini, lafaz zikir SubhanaLLah Wal HamduliLLah Wala ilaa hailaLLah Allahu Akbar usai solat seperti air yang mengalir deras tanpa rasa..intai-intailah hati..
adakah mungkin telah mati jiwa ini..

Jika hari ini, waktu solat seumpama batu bebanan terhadap diri, intai-intai hati..
adakah mungkin telah mati jiwa ini..

Jika hari ini, keberatan menadah Al-Quran, mengalun ayat-ayat Allah itu juga sukar dilakukan, intai-intailah hati..
adakah mungkin telah mati jiwa ini..

Jika hari ini, segera menukar siaran rancangan agama kepada yang lain, intai-intailah hati..
adakah mungkin telah mati jiwa ini..

Jika hari ini, jiwa sering resah gundah gulana, intai-intailah hati..
adakah mungkin telah mati jiwa ini..

Allah..pemilik dan pencipta hati..
adakah mungkin telah mati jiwa ini..
Ampunkan kami..
Redhaii kami..


link : http://www.youtube.com/watch?v=l6kM-J0KVhU

p/s : Meniti hari menuju ilahi adalah sukar dan penuh onak duri..

Ahad, 13 Julai 2014

Bertapa di Rumah

Bismillahirrahmannirrahim
Allahumma solli `ala sayyidina Muhammd..

Alhamdulillah masuk minggu ke 6 saya bertapa di rumah. Kurang tidur, kurang makan dan kurang masa dengan aktiviti luar. Semuanya kerana untuk menghasilkan satu penulisan ilmiah berasaskan 'MUTIARA HADIS KHUSUS BUAT WANITA'.

INSYAALLAH.
Nantikan terbitannya sebelum raya ini,

Ketika ini hampir 80% updated edisi kemas kini. Tinggal touch-Up sahaja..Alhamdulillah..
Moga berbaloi untuk ummah.

Kenapa tetiba menulis?
Tiada angin. Tiada Ribut?!

Ha..ini kerana timbul kesedaran apabila merasa untuk memberi.
'MEMBERI APA YANG TELAH DIBERI KEPADA SAYA'.
Ulama`-Ulama` Masjid Al-Azhar..
Doktor/Dokturah Universiti Al-Azhar..
Rangkaian Guru-Guru tadahan kitab sepanjang berada di Mesir dan di Malaysia..

Moga ia menjadi buah-buah pahala hingga akhir Akhirat..
Allahumma Ameen..

P/s : Ada cadagan layout dan design bagaimana ladies suka?? ;)







p/s : Sebahagian Rujukan sahaja...

Khamis, 10 Julai 2014

FIQH BOIKOT BARANG ISRAEL

Bismillahirrahmannirrahim
Allahumma Solliala Sayyidina Muhammad.

Sirah zaman Rasulullah meriwayatkan satu siri pemulauan terhadap umat islam selama 3 tahun yang dilakukan oleh kaum Musyrikin Makkah. Hal ini tidak lain adalah kerana kebuntuan cara bagaimana untuk mengekang penyebaran dakwah islam yang disampaikan oleh Rasulullah.

Suatu memo ditulis secara rasmi dan ditampal di kaabah menyatakan beberapa perkara :
 1) Tidak dibenarkan sesiapa jua pun melakukan sebarang urusan, berjual beli dan berdagang dengan suku Abdul Mutalib, suku Abdul Manaf dan suku Hashim serta sesiapa yang beriman dengan Muhammad dan agama Islam yang dibawa oleh Baginda.
2) Tidak dibenarkan sesiapa pun untuk bergaul terutamanya menjamu makanan kepada mereka.
3) Tidak dibenarkan sesiapa melakukan ikatan perkahwinan dengan mereka.
4) Tidak dibenarkan Nabi Muhammad dan seluruh keluarga dan pengikutnya membeli makanan dan mendapatkan apa jua bentuk bantuan dari luar Makkah.


Pemulauan terhadap ekonomi benar-benar memberi tekanan kepada Rasulullah dan Puak yang menyokong dakwah Baginda. Kerana tekanan tersebut, Lalu Rasulullah dan puak yang menyokong keluar membentuk satu penempatan dipinggir kota makkah bagi mengelak tekanan demi tekanan yang telah dilakukan di dalam kota Makkah.

Hebatnya dan Agungnya Allah mencukupkan keperluan, walaupun sehingga mereka hanya dapat makan sebilah carikan tamar sahaja untuk satu hari kerana terpaksa berkongsi makanan dengan yang lain. Dalam sirah dicatatkan apabila Rasulullah mendapat wahyu bahawa memo rasmi tersebut telah dimakan anai-anai, maka berakhirlah siri pemulauan dan pemboikotan terhadap Rasulullah dan Kaum yang menyokong baginda.

Jika orang Kaffir Musyrikin Makkah boleh untuk berterusan memulau dan memboikot Umat Islam, mengapa kita pada hari ini tidak mampu untuk memboikot barangan Israel.

Benar, kesukaran untuk mengelakkan dari pembelian barangan produk dari Israel kerana hampir keseluruhan keperluan asas dimiliki mereka, akan tetapi konsep ‘Tidak dapat semua, jangan tinggal semua’ perlu dijadikan pegangan. Jika terdapat pilihan yang lain, maka lebih utama untuk memilih yang lain. Apatah lagi lambakan pilihan bagi produk-produk pilihan yang banyak dipasaran ketika ini.

Sebagai contoh : Jenama ubat gigi keluaran orang islam seperti Mukmin dan sebagainya. Rangkaian restoran makanan segera seperti ‘Ramly Burger‘ atau yang semakin popular ‘Burger Bakar Abang Burn’.

Sedarkah anda dengan tekanan ekonomi terhadap barang keluaran syarikat Israel akan menyebabkan kurangnya cukai dan keuntungan kepada Negara laknatullah Zionis Israel dari melengkapkan, membaiki dan memperhebatkan persiapan senjata dan kelengkapan ketenteraan yang membolehkan mereka rakus menerjahkan bedilan bom dan tempakan senapang ke Rakyat Palastin.


Maka, Ayuh memboikot barangan yang memberi sumber kewangan kepada Negara zionis Israel laknatullah itu!!!

p/s : Ada banyak perkara boleh sabar, tetapi tidak ini!!

Selasa, 24 Jun 2014

Ramadhan : Persis Seorang Isteri Menanti Suami

Bismillahirrahmanirrahim
Allahumma Solli`ala Sayyidina Muhammad

Kembali lagi Sang Ramadhan penuh keberkatan.

Ya, melalui sepotong doa yang diajar untuk diamalkan semenjak Rejab lagi :

"اَللهمَ بَارك لَنَا فى رَجَبَ وشَعْبَان و بَلِّغْنَا رَمَضَان"

"Ya Allah, Berkati kami di Bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikan kami di Bulan Ramadhan"

Maka, telah hampir sang Ramadhan yang ditunggu, seumpama persis seorang isteri menanti suaminya yang sekian lama tidak pulang, atau yang telah keluar bekerja di lautan contohnya.

Pastinya punyai beberapa persiapan :
Jom saya kongsi 5 NOTE UTAMA Pack Ramadhan.

Jom kita recheck note list Ramadhan kita :

1. HATI : hati yang paling utama.
adakah HATI kita ini telah bersedia menerima kunjungan Sang Ramadhan?
Bagaimana 'RASA' ketika ini?
Seronok? Bahagia? Gembira? Tidak sabar?
Mesti lah seumpama sang isteri menanti sang suaminya..;)

Bermula dari hatilah, maka letaknya 1001 Cerita Ramadhan kita..

Hati tempat  adanya 'RASA' sang Ramadhan.
Hati tempat letaknya gelojak nafsu. Samada mampu di tahan atau terus dilepaskan.
Hati tempat wujudnya PENGHARAPAN kepada Allah, KEIMANAN dan PENGABDIAN.

Maka sebelum masuknya Ramadhan Hati mesti mau :

  • Clear hati dari sifat-sifat tidak baik.
  • Berazam meninggalkan yang tidak bermanfaat
  • Meminta maaf terutama kepada suami, ibubapa, anak-anak, teman dan sebagainya.
  • Terbitkan Rasa "Cinta" 
2. Kit Ramadhan ; iaitu Bag Tangan Ramadhan.
Jika bulan-bulan lain, Bag tangan kita ini hanya penuh dengan alatan solek, Tab pula sering dibuka whataap dan Facebook, maka apakata dibulan Ramadhan ini, tukar bag anda menjadi BAG TANGAN RAMADHAN atau nama lain KIT RAMADHAN.

Apa yang ada di dalamnya :
  • AL-QURAN; yang paling baik adalah Tafsir.
  • Download sofware Al-Quran bagi yang belum berbuat demikian. Nanti boleh dibuka dimana-mana, sambil menunggu Bus, LRT dan sebagainya. Ya lah mungkin ada manusia yang malu menjinjing Al-Quran dikhalayak Ramai..huhh. Tapi jika di Arab, menjinjing Al-Quran lumrah biasa dimana-mana.
  • Tasbih; Biji atau digital.
  • Minyak Wangi; Berwangi-wangia ketika menunaikan ibadah samada ketika solat atau sedang membaca Al-Quran. (Wanita cukup sekadar hidu sendiri ya).
  • Sugi dan alatan membersihkan diri yang kecil.
  • Sejadah kecil.
  • Buku-buku doa yang kecil.
  • Ma`athurat.
  • Telkung. (Bagi yang memakainya).
  • Seberkas kurma.
  • Lain-lain yang dirasakan perlu.

Mengapa adanya kit Ramadhan ini?
Kerana tanda kita bersedia beri`tikaf di masjid. Ramadhan di rumah berbeza dengan di masjid. Duduklah anda seantero dunia mana pun, pada bulan Ramadhan anda akan melihat Orang Mukmin memenuhi dan mengimarahkan masjid. Maka, jangan tidak hadir ke masjid. 

Kenapa perlu hadir ke masjid?
Kerana anda akan melihat bagaimana manusia bekejaran melakukan ibadah. Solat.Solat. Baca Al-Quran. dan terus membaca Al-Quran. Barulah ruh Ramadhan itu dapat dirasai.

Rasa cukup sekadar itu, mungkin boleh nanti kita kongsi dimasa akan datang "Cerita Cinta Ramadhan
".

Tahun ini AZAM! mengkhatam Al-Quran 3 kali pula, Tahun lepas 2 kali lebih sedikit. Jadi tahun ini mesti lebih baik dari tahun yang lepas. Barulah menjadi mukmin yang cemerlang..kan..kan..;) 

Moga Allah berkati waktu kita, umur kita, rezeki kita dibulan Ramadhan ini.

Allahumma Ameen.

p/s : Apa pula Azam Anda?



Selasa, 17 Jun 2014

Mari belajar beradab dengan Allah

BismiLLahhir Rahmannir Rahimm
Allahumma Solli `ala Sayyidina Muhammad


Setenang air mengalir
Seindah cahaya terpancar
Begitulah sehebat adab dipamir

Cinta sang suria
Sabar menanti rembulan
Kerana pantulan nur Cahaya
Pancaran adab penuh dijiwa


"أدّبنى ربّى فأحسن تأديبى""
 Allah S.W.T telah mendidikku dengan sebaik-baik didikan"

Dari sepotong hadis ini sahaja, cara Rasulullah s.a.w mengajar erti beradab dengan Allah.

1. Apa sahaja perkara perlu bersandar kepada Allah.
2. Setinggi mana menjadi 'tinggi' pemimpin mahupun penulis dikenali, jangan lupa Allah yang beri.
3.Amalkan ayat ini
" هذا من فضل رب"
Haza min fadhli Rabbi
( Ini semua datang daripada Allah
4. Melupakan pujian, mengingati kritikan yang mendatangkan kebaikan.
5. Amalkan selawat supaya Aura merendah diri Rasulullah s.a.w sebati dalam diri.
6. Sebenarnya, ketika mana kita merendah diri dengan manusia, kita sedang beradab dengan Allah.
Guru saya mengajar :" Kamu itu apaan, sebatang pen ini pun, belum tentu kamu bisa perolehi jika tidak kerana ALLAH"..Allah..

Jadi..tidak akan ada di atas muka bumi ini miliknya selain Allah. Bukan sahaja bumi, udara, nafas..cantik kita ini, pandai kita ini, hebat bicara kita ini, Ya malah jiwa dan Cinta kita ini juga milik Allah..

Beradablah dengan Allah dengah merasa tidak berpemilikan apa sahaja pun, seperti seorang rakyat jelata apabila bertemu raja, penuh adab dan tertib, pasti mendapat perhatian. Begitu juga Allah, Hamba yang paling berada pasti akan diberi perhatian.

Kealpaan Hamba beradab ketika berdoa
~~~~~~~~~~~`````````````~~~~~~~~~~~


Aturan doa Hamba beradab.

1. Dimulakan dengan Bertasbih.Bertahmid dan memuji Allah.
2. Selawat dan salam untuk kekasih Allah.
3. Seterusnya kepada Ahlil bait dan sahabat-sahabat Baginda r.a.
4. Mulakan dengan doa yang berbentuk taubat dan memohon keampunan.
5. Doa kepada ibubapa dan kemudian orang islam yang lain.
6. Menyusun doa dengan satu lafaz yang sama.
Jika dimula dengan "اللهم" susun yang bermula sama.
Jika bermula dengan " ربنا" susun semua dengan yang sama. ( tidak diselang seli)
Kerana itu bila kita membaca doa Qunut Lafaz antara keduanya tidak berselang seli bukan. Ulama' sebenarnya telah mengajar kita cara menyusun doa.

7. Mengambil rangkaian doa dari Al-Quran satu keutamaan.
kenapa?
kerana kita bukan sahaja mendapat pahala berdoa tetapi pahala membaca Alquran.
Begitu juga Rangkaian doa yang warid dari Hadis. Pun pahala membaca dan mengamalkan hadis/sunnah Nabi.
8. Menangis.menangis.Dan menangis.Alirkan air mata.
Jika tidak boleh kerana tidak faham berbahasa arab, Ulama' menyebut :"menangislah kerana tidak mampu untuk menangis" :-(
9.Jangan lupa menutup doa dengan Ayat ini :
"Rabbana Aatina Fiddunya Hasanah, Wafil Aakhirati Hasanah, Waqina 'azaa bannar"
Ada hadis yang menyebut keutamaan membaca doa ini untuk sampainya doa kita kepada Allah.
10. Sekali lagi menutup doa dengan selawat ke atas Kekasih Allah, Rasulullah s.a.w.


p/s : Terus berdoa itu tanda orang sabar.






Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...