Sabtu, 12 Disember 2009

Mas kawin selangor naik RM 300!!

Assalamualaikum.
Ha! buat-sahabat-sahabat semua jangan terkejut berita ini.saya telah ketahui perkhabaran ini sebulan yang lalu,ketika menjadi MC ceramah Nikahkawin program Mualaf yang saya paparkan sebelum ini.Berita ini disampaikan sendiri didalam ceramah oleh pegawai jabatan agama dibahagian kelana jaya Ust Suhaimi Waqib ketika itu kepada saudara-saudara baru kita.

Banyak juga duit yang perlu di sediakan...hanya belanja pengurusan sebelum berkahwin, bersama pejabat agama,mas kawin,kadi dan sbg... makan RM 500!!itu ketika mas kwin selangor masih RM 80.Mulai tahun hadapan di kuatkuasa maskawin menjadi RM 300.pada peremuan yang belum berkahwin dan sudah berkahwin!kedua-dua dinaiktarafkan sekata.Dan mungkin akan diperbincangkan untuk disamaratakan kesemua peringkat negeri!...Terkejut juga ketika mendengar ceramah ini.
Tapi buat mereka yang berkahwin bersama saudara baru.RM 1000 akan diberikan kepada pasangan oleh Mais sebagai saguhati memulakan kehiduan baru..;)

Memang agak berat kedengran..itulah hikmah tahun ini ramainya mutazawwijin baru berkahwin di selangor agaknya...;)

Apa pun jangan merasa terbeban dengan tanggungan baru ini buat para lelaki....perkahwinan sesungguhnya akan melengkapkan separuh daripada iman kalian...
kumpulllah duit dari sekarang..Ada hikmah disebalik kenaikan ini.Betapa besarnya pengorbanan seorang wanita..sebagai isteri,ibu,teman dan sbg....tak terluak nak dibanding dengan RM 300 itu...kalau x wanita dengan siapa lagi antum semua nak cari??

ada pro n kontra terhadap kenaikan ini.Hai alamat makin ramailah andartu-andartu selangor akan datang...
Antum baca pula ulasan dalam blok ini...http://drhalimahali.blogspot.com/2009/12/mas-kahwin-naik-dua-kali-ganda-hantaran.html



Al-Haqirah:Lepas BA ni nak ambil MASTER lak .
doakan....Amin.

Selasa, 8 Disember 2009

Program Intansif Saudara baru(Siri 2 )

Siri 2 Lanjutan

Assalamualaikum buat sahabat semua.Alhamdulillah saya telah beberapa minggu pulang ke Mesir menyambung pengajian di tahun 3 Hadis.Kuliah telah mula rancak sekitar bulan 10 lagi sebenarnya...

Oleh kerana sibuk mengurus urusan umah (baru berpindah) dan urusan kuliah,nampaknya tergendala hasrat selama hampir sebulan ingin berkongsi kepada sahabat-sahabat pengalaman terakhir berprogram bersama MAIS.Walaupun sebulan yang lalu tetapi pengalaman berharga ini macam baru semalam berlalu.

Alhamdulillah.selesai sudah tugas kali kedua berprogram bersama Majlis Agama Islam Selangor(MAIS).Bersyukur tidak terhingga diatas peluang yang telah diberikan kepada saya sekali lagi diatas satu kepercayan yang amat-amat bermakna dalam hidup saya.

7hb-10 hb bulan lalu sekali lagi MAIS berminat menggunakan kidamat sebagai fasilator lagi untuk kali kedua.Program kali ini sedikit berbeza dari siri yang pertama.dimana,siri pertama lebih ditumpukan kepada perkara-perkara asas fardhu ain.Manakala untuk siri yang kedua ini lebih upgreat mengenai asas fardua ain.

Jika didalam siri pertama peserta didedahkan dengan asas-asas penting dalam islam,iaitu rukun islam,rukun iman,toharoh dan solat maka,bagi pendalami asas-asas islam pula perkara seperti puasa,sembelihan,nikah kawin dan pengurusan jenazah cuba diperkenalkan kepada saudara baru kita untuk memahamkan mereka bahawa islam itu uniknya merangkumi segala bentuk.Tiori dan perktikal.Individu dan masyarakat.dan yang terpenting Makhluk dengan Khaliqnya.

Seperti sebelum ini,saya sangat-sangat gembira agar pengalaman yang sedikit ini dapat saya kongsi bersama-sama sahabat-sahabat semua.

Surat perlantikan Fasilator



HARI PERTAMA(7/11/09)
Pendaftaran peserta-peserta.




Tentatif program yang diberikan.



LDK 1:Puasa.



HARI KEDUA (8/11/09)
Seperti biasa.
Pra-Halaqoh.Taklimat fasi-fasi.
(5 lelaki, 4 perempuan + 5 tenga kerja tambahan)



LDK 2:Sembelihan


Perempuan pun kena juga….



LDK 2:Pengurusan Jenazah



Inilah pakaian ketika memandikan jenazah…


Pakaian ketika menerima mayat yang mempunyai penyakit berjangkit….



Bahan-bahan….



Teknik menggunting kain kafan dengan betul
Mayat lelaki dan perempuan…


Inilah dia hasil guntingan tadi….


Kemudian, memandikan mayat dengan betul…


Next,demostrasi mengkafankan mayat…




Siap dah!!.....



LDK 3:Sembahyang Jenazah
Alamak!!lupa ambil gambar la….
:)


HARI KETIGA (9/11/09)
LDK 4:Pernikahan dalam islam



Hari penentu!
Ujian kefahaman…




Tayangan `Al-Hidayah`


HARI KEEMPAT (10/11/09)
Majlis pentup
Maaf bermaafan…



Pesrta pulang membawa seribu kenangan dan ilmu untak diamalkan.




Apa yang saya paparkan didalam blog ini hanyalah LDK-LDK yang melibatkan saya sebagai fasi.Pengisian program sudah tentu penuh dengan taklimat yang berbentuk tiori.Dan tugas kami sebagai fasi berbentuk praktikal.Maaf kepada para peserta andai ilmu kurang cukup diberi..

Antara Aktiviti lain..
Riadah…
N checken run!!...



Ceramah IV:Nikah kawin
Kreateria memilih calon…


Jadi guru sebentar..
Menanda kertas ujian penilaian…





Inilah dia fasilator-fsilator.
Terdiri daripada wakil setiap Bahgian Pembangunan Insan setiap daerah.


(Gambar saya...oppppsss....Biarlah Rahsia :))


Dan ini pula orang yang sangat-sangat berani memberikan kepercayaan penuh kepada saya yang baru setahun jagung ini..
Ustaz Annuar Haq.Ketua Unit Latihan di BPI MAIS(HQ)
(terima kasih ustaz :))

Beliaulah mengoffer saya selepas menemuduga.
kalut juga menjawabnya.maklumlah baru 4 hari pulang ke Malaysia selepas tiga tahun dah ditemuduga..dan terus dapat situasi begitu…



Pada yang berminat bolehlah menghubungi….

Atau terus datang tingkat 8.Bahagian Pembangunan Insan.HQ,MAIS,Shah Alam.

Al-Haqirah:Satu Amanah yang amat bermakna!!!

Khamis, 12 November 2009

Bersama rakyat.




LATAR BELAKANG

Perlumbaan “Treasure-Hunt” JEJAK AMAL berkonsepkan “Amazing Race” Selangor bertujuan memperkenalkan peserta terhadap kerja-kerja amal yang perlu dilakukan di Rumah-rumah Kebajikan yang menjadi pilihan dari pelbagai kategori.

Setiap tugasan berkonsepkan kerja amal secara sukarela dan bergotong royong adalah berdasarkan keperluan rumah tersebut untuk membiasakan peserta apakah keperluan setiap penghuni di Rumah-rumah Anak Yatim, Down-Syndrome, HIV +/AIDS, Warga Emas, “Shelter-Home”/Perlindungan, Orang Kurang Upaya dan sebagainya.

Disamping itu juga, penyertaan dari syarikat, EXCO, ADUN maupun GLC juga bertujuan mengumpul penajaan sebanyak mungkin untuk disumbangkan terus kepada Rumah Kebajikan yang akan mengambil bahagian dalam perlumbaan ini.

OBJEKTIF:
- JEJAK AMAL bertujuan untuk kutipan amal Rumah Amal/Kebajikan serata Selangor
- Membudayakan sikap gotong royong dan menjaga kebersihan Rumah Kebajikan & masyarakat
- Menggabung jalin tenaga masyarakat dan penghuni Rumah Kebajikan agar sama-sama merasa tanggungjawab membentuk komuniti yang perihatin antara manusia & Alam Sekitar
- Mengumpul dana untuk diberi sumbangan kepada penghuni-penghuni Rumah kebajikan yang berkeperluan.

TARIKH PROGRAM : 21 November 2009

CONTOH TUGASAN
- mengecat dinding/ Mural bangunan /menyusun lanskap;
- bergotong royong mengemas sekitar rumah kebajikan dan sebagainya.

YURAN PENAJAAN
Yuran penajaan minima RM 1000 setiap pasukan / sebuah kereta. Dijangkakan sebanyak 50 pasukan untuk menyertai program ini.

- Laluan dirahsiakan dari peserta kerana ia merupakan salah satu tugasan mereka untuk mencari laluan perjalanan dan rumah amal kebajikan yang terlibat

ATURCARA PROGRAM “JEJAK AMAL”
ANJURAN KERAJAAN NEGERI SELANGOR DAN PEKAWANIS

Tarikh : 21 November 2009 (Sabtu)
Masa : 7.00 pagi – 6.00 petang
Tempat : Dataran SUK & Bangunan Annex

7.00 pagi : Ketibaan peserta dan tetamu kehormat
7.30 pagi : Pendaftaran
: Ketibaan
Y.A.M. Datin Paduka Hajjah Tengku Puteri Arafiah bt Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah AlHaj
7.45 pagi : Bacaan doa
7.50 pagi : Ucapan Perasmian oleh
Y.A.M. Datin Paduka Hajjah Tengku Puteri Arafiah bt Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah AlHaj
8.00 pagi : Senamrobik - di Dataran Dewan Negeri Selangor (dihoskan oleh MBSA)
8.15 pagi : Flag Off oleh
Y.A.M. Datin Paduka Hajjah Tengku Puteri Arafiah bt Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah AlHaj
4.00 petang :

Peserta dijangka tiba di Dataran Dewan Negeri Selangor
Minum petang - Bangunan Annex
4.30 petang : Pengiraan jumlah markah terkumpul peserta
5.00 petang : Ketibaan Y.A.B. Tan Sri Dato’ Abdul Khalid b. Ibrahim Dato’ Menteri Besar Selangor
5.15 petang : Ucapan Perasmian Penutupan oleh
Y.A.B. Tan Sri Dato’ Abdul Khalid b. Ibrahim Dato’ Menteri Besar Selangor
: Penyampaian hadiah
: Bersurai

PERTANYAAN
Sebarang pertanyaan sila hubungi :‐
a. Puan Noraini Samsudin - 017‐3199179 (pekawanis@yahoo.com)
b. Puan Noorzaiha Harun - 03-55447915 / 7921 / 7922 (noorzaiha@selangor.gov.my)
c. Puan Nor Saadah Bt Sulaiman - 03‐55447920 / 7156

http://www.selangor.gov.my/main.php?Content=articles&ArticleID=131&IID=

Isnin, 2 November 2009

Program intansif saudara baru kita

satu kenangan terindah

Ahamdulillah baru-baru ni saya berpeluang berprogram bersama Majlis Agama Islam Selangor(MAIS).Program yang memberi peluang kepada saudara-saudara baru kita mendalami asas-asas islam yang sebenar-benarnya.

HARI PERTAMA (24/8/09)

Pendaftaran peserta-peserta.





HARI KEDUA (25/8/09)

Pra-Halaqoh Fasilator.memberi taklimat kepada fasi sebelum latihan dalam kumpulan(LDK) (8 lelaki 4 perempuan)








LDK 1 : Praktikal toharah(samak,tayammum)
LDK 2 : Praktikal toharoh(wuduk dan mandi hadas)





LDK 3 : Praktikal solat (pergerakan dan bacaan dalam solat)



HARI KETIGA(26/8/09)

LDK 4 : Qisosul Ambia`






Bermula kembara ilmu!!!







CheckPoint saya! Tugasan 9 :Membaca Al-Fatihah





Kuiz Menguji kecekapan!



Soalan : tuliskan huruf Qof,Fa,Kaf la cik abang!bukan mengeja huruf.




HARI KEEMPAT (27/8/09)

Hari Penentuan! : Ujian Bertulis & ujian lisan






Malam Terakhir : Majlis makan malam





HARI KELIMA(28/8/09)

Suasana taklimat terakhir didalam dewan







Peserta pulang membawa seribu kenangan..






"AKTIVITI LAIN “

Solat berjema`ah




Tazkirah subuh




sedikit cume dapat saya sertakan gambar-gambar sepanjang aktiviti program berjalan.yang lain saya lampirkan didalam frienster.mana yang nak tengok bolehlah melihatnya..takde rahsianye..

Alhamdulillah sempat juga hasrat saya di akhir program mengisi slot tazkirah pagi bertajuk `MENGAPA AKU MENGANUT AGAMA ISLAM? karangan Dr. Fathi Yakan.Mula-mula takut tapi kalau dah pegang mic lupa masa dah habis...:)

Insyaallah program lanjutan 7-10hb ini akan saya sertai BiizniLLAH.Moga perjalanan dakwah saya yang baru setahun jagung dijengah oleh ILLAHI sebagai satu wasilah menyebar ilmu islam yang sebenar-benarnya..
sekian.


Haqirah:ada yang berminat nak sertai?
Terdapat ralat dalam alat ini
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...